Uitleg voor beginners met een klein budget.

Creëer een passief inkomen met je eigen affiliate marketing website, naast je onderneming, baan of opleiding.

Voor je ligt de méést complete gids over het starten van je eigen affiliate marketing website.


Alles maar dan ook echt álles komt voorbij:

  • Hoe affiliate marketing werkt en hoeveel 't kan opleveren.
  • Het kiezen van een geschikt onderwerp voor je affiliate marketing website.
  • Voorbereidend onderzoek naar producten en slimme zoekwoorden.
  • Alle technische zaken die bij een affiliate marketing website horen.
  • En nog veel meer.

Je hebt geen voorkennis nodig over affiliate marketing of over het maken van websites. En ook geen groot budget. De kosten voor je eigen affiliate marketing website zijn namelijk minder dan €10,- per maand.


Twaalf jaar geleden bouwde ik zelf mijn éérste site. Jarenlang waren mijn websites een lucratieve hobby naast mijn baan. Inmiddels heb ik er mijn werk van kunnen maken en leef ik er met mijn gezin van.


Klik hier voor de "over mij" pagina, mijn websites en een blije foto.

Over mijn schouder meekijken:

In deze affiliate marketing gids vind je steeds uitgelichte content blokken zoals deze. Daarin pas ik alles wat ik je uitleg zelf toe en bouw ik "from scratch" een gloednieuwe affiliate marketing website. Je kunt daarbij over mijn schouder meekijken naar alle stappen in 't proces en alle keuzes die ik maak. Deze affiliate website dient puur als voorbeeld voor dit artikel en wordt door mij niet actief onderhouden.

Deze gids is bedoeld als een naslagwerk dat ik zal blijven updaten. Het is een flinke bak informatie, dus ik raad je aan om de inhoudsopgave te gebruiken om eenvoudig naar het juiste hoofdstuk te navigeren. 

Deze gids is volledig gratis en bied méér waarde dan de meeste betaalde cursussen over dit onderwerp. Om dit mogelijk te maken, vind je in de gids producten die ik zelf gebruik en aanbeveel. Mocht je een van deze aanbevolen producten willen aanschaffen, zou ik 't erg waarderen als je dat via de links in deze gids wilt doen. Je betaalt dan niet meer, maar ik ontvang een kleine affiliate commissie van de aanbieder (hoe dat allemaal werkt en hoe je dat ook kunt doen ga ik je in deze gids uitleggen).

HOOFDSTUK 1

Introductie


Laten we helemaal aan 't begin beginnen.


We vragen allemaal wel eens naar advies bij de aankoop van een product. Soms doen we dat offline aan vrienden of familie. Maar vaak zoeken we online naar informatie, tips, keuzehulp en aanbevelingen.


Bijvoorbeeld omdat we onze trap en kozijnen willen gaan schuren.

beste schuurmachine

Dan belanden we op een website waar we meer informatie vinden over de beste schuurmachines voor trappen en kozijnen. Heldere info en precies wat we zoeken, dus we klikken we door.

beste schuurmachine voor trap

Die klik stuurt ons door naar een verkoper van de schuurmachine, in dit geval bol.com. Wanneer we het apparaat bestellen krijgt de website die ons doorverwees (de affiliate) daarvoor een beloning.


Zonder dat de koper daar meer voor betaalt.

bol schuurmachine

Die beloning noem je "affiliate commissie" en dat kan een vast bedrag zijn of een bepaald percentage van de gegenereerde omzet. Je wordt beloond voor het doorsturen van bezoekers alléén als die iets kopen.


In 't geval van de schuurmachine bij bol.com is de affiliate commissie 6% van het aankoopbedrag.

bol commissie model

Affiliate marketing draait dus om het aanbevelen van producten of diensten in ruil voor commissie.


Voor bedrijven die affiliate marketing inzetten is het één van de marketing kanalen via welke ze bezoekers en klanten acquireren. Voor website eigenaren is het een ideale manier om (passief) geld te verdienen.


Ideaal omdat er eigenlijk geen risico's aan kleven, maar het wel veel op kan leveren. 


Je hoeft als affiliate geen eigen producten aan te schaffen en in voorraad te houden, geen logistieke zaken zoals verzending en retouren te regelen en geen klantenservice te doen.


Kortom: wél de lusten, niet de lasten.

Affiliate marketing is een enorme industrie waarin wereldwijd miljarden per jaar omgaan. En dat terwijl de meeste internetgebruikers niet eens weten dat er (zonder dat zij méér betalen) achter de schermen verdiend wordt aan hun kliks en aankopen. Bijvoorbeeld als ze een vakantie boeken, een huishoudelijk apparaat of een software licentie kopen of zich inschrijven voor een online cursus.

Hoe werkt affiliate marketing?

Het bovenstaande voorbeeld illustreerde het eigenlijk al. 


Je acteert als online "middle-man" tussen website-bezoekers en adverteerders (bedrijven zoals bol.com die hun producten laten aanbevelen door affiliates in ruil voor commissie). 


In het midden heb je dus een website. Daarop publiceer je artikelen waarmee je probeert hoog in de zoekresultaten van Google te komen zodat je bezoekers op je website gaat krijgen.

affiliate marketing uitgelegd

Bijvoorbeeld als mensen zoeken naar de "beste schuurmachine voor kozijnen". 

beste schuurmachine kozijnen

In je artikelen beveel je producten aan en stuur je bezoekers door naar de website van een verkoper.

Dat doorsturen doe je via een zogenaamde affiliate link.


Een affiliate link is een link met een uniek ID erin (https://webshopurl.com/aff-id=1847) dat naar jou verwijst. Daardoor is het meetbaar welke bezoekers via jouw affiliate marketing website zijn doorverwezen.


Als die bezoekers tot actie overgaan en het product kopen, verdien jij affiliate commissie.


Ik kwam zelf een aantal jaar geleden voor 't eerst in aanraking met affiliate marketing. In de jaren daarvoor had ik mijn website pianolesonline.com opgezet waar ik, de naam zegt het al, online pianolessen verkoop.


Vaak mailden mensen me na het zien van mijn lesvideo's welk keyboard of digitale piano ik ze zou aanraden. En met welke muziekwinkel ik goede ervaring had. Dan antwoordde ik steevast dat ik zelf goede ervaring had met Casio keyboards en in een hogere prijsklasse met Yamaha digitale piano's. 


En dat ik zelf al mijn muziekspullen altijd aanschafte bij bax-shop.nl.

bax-shop

Pas toen ik dit eigenlijk al maanden antwoordde, kwam ik erachter dat bax-shop.nl de mogelijkheid bood je aan te sluiten bij hun affiliate-programma. Om een percentage commissie te krijgen voor iedere sale.


Als ik dat eerder had geweten!

Mijn affiliate marketing website inkomen

Inmiddels ben ik een aantal jaar bezig met affiliate marketing en heb ik de smaak flink te pakken.


Via verschillende websites beveel ik nu producten aan als affiliate. Het meeste doe ik via mijn Engelstalige website interestexplorer.io (Facebook marketing software die ik ook verkoop). Ik beveel daar meerdere Facebook-gerelateerde producten aan, zoals software en online cursussen. En dat is zéér lucratief.


Sommige affiliate commissies lopen op tot honderden euro's, andere zijn "maar" tientjeswerk.  


Dit is bijvoorbeeld een screenshotje uit een van mijn affiliate dashboards.

jvzoo dagomzet

In totaal zijn er van dit product in de afgelopen 8 maanden 1166 stuks verkocht x gemiddeld $28.28 commissie per verkoop. Dat is $32.973,09 totaal.

jvzoo-affiliate

Een ander voorbeeld is een online cursus over Facebook adverteren die ik zelf heb aangeschaft en gevolgd. Ik was blij met mijn aankoop, heb er veel van geleerd en beveel die cursus nu ook aan anderen aan.


In ruil voor 40% affiliate commissie, wat me al $18,946 heeft opgeleverd.

fb cursus affiliate

Of wat dacht je van deze promotie waarbij ik in slechts 10 dagen tijd $5000 commissie binnenhaalde. 

adskills commissies

Het verschilt sterk per dag en per product dat ik aanbeveel. Maar alles opgeteld en omgerekend naar euro's kom ik dik boven de €10.000 per maand uit, puur aan affiliate commissies. 


Dit vertel ik niet om te scheppen, maar wel om je te laten zien wat er mogelijk is.


En om je te laten zien dat ik weet waar ik het over heb en de ervaring heb om je uit te leggen hoe affiliate marketing werkt. Omdat ik dit al jaren succesvol toepas.

Affiliate marketing website voorbeelden

Wanneer je een affiliate marketing website start, heb je een keuze te maken voor het type website dat je gaat maken. Ik onderscheid hierin 3 opties, die ik je wil toelichten met voorbeelden. Voordat we naar het voorbereidende onderzoek gaan en een onderwerp voor je affiliate marketing website gaan kiezen.

Vergelijkingswebsites

De naam spreekt voor zich en we zijn allemaal bekend met websites om producten als energiecontracten, telefoonabonnementen en verzekeringen te vergelijken. 


Als je een vergelijkingswebsite maakt, is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van het aankoopproces van de productcategorie die je vergelijkt. Wat zijn variabelen die mensen overwegen in hun keuzeproces? Hoe belangrijk is de prijs in de keuze? 


Met een vergelijkingswebsite probeer je artikelen te schrijven die binnen Google gaan scoren op zoektermen als: beste [product], goedkoopste [product] of de vergelijking tussen 2 concurrerende producten met [product] vs [alternatief product].

Voorbeelden van vergelijkingswebsites:

vpngids.nl

https://vpngids.nl is een vergelijkingswebsite met veel informatie over het nut van een VPN als je op internet surft. Ze helpen de beste VPN provider te vinden.

slimster.nl

https://slimster.nl is een vergelijkingswebsite met een groot aantal categorieën, van witgoed tot mobiele telefonie, zonnepanelen en verzekeringen.  

top10creditcard

https://www.top10creditcard.nl is een vergelijker voor creditcards. Ze vergelijken de creditcards van diverse aanbieders op basis van hun prijs en voorwaarden.

besteproduct

https://besteproduct.nl is een vergelijkingswebsite met een groot aantal categorieën, van sporten tot klussen en uiterlijke verzorging en uitgebreide zoekfilters.   

Affiliate vergelijkingswebsites kunnen zéér winstgevend zijn, maar toch raad ik ze voor beginners af. Dit heeft er vooral mee te maken dat je programmeerkennis nodig hebt (of een programmeur moet inhuren) om een goed werkende product-vergelijker te maken. 


Daarnaast is de concurrentie flink en zul je voor de meeste producten al een vergelijker vinden. Vaak adverteren dit soort websites ook in Google om boven de organische zoekresultaten getoond te worden en zo bezoekers naar hun websites te krijgen.

beste vpn 2020

Eigenaars van de bovenstaande websites betalen voor de kliks naar hun websites. Wetend dat de commissie die ze krijgen als iemand via hen een product aanschaft, méér oplevert dan de prijs die ze voor de kliks betalen (en ze dus winst maken). 

Succesvolle affiliate vergelijkingswebsites kunnen uitgroeien tot bekende bedrijven, zoals bijvoorbeeld independer.nl of belsimpel.nl, maar voor beginners is 't niet het type affiliate marketing website dat ik zou aanraden.


Review websites

Bijna niemand boekt tegenwoordig nog een vakantie of een restaurant zonder éérst de reviews van anderen te lezen. We zijn sociale wezens en extreem gevoelig voor de mening en ervaringen van anderen. Met een review website speel je daar op in.


Op een affiliate review website kun je artikelen publiceren waarin je jouw ervaring met producten deelt en voor die aanbevelingen affiliate links gebruikt. Die reviews kunnen over allerlei verschillende producten gaan (dit noem je een generieke review website) of enkel over producten binnen een bepaald onderwerp (een niche review website). 


Met een review website schrijf je artikelen om te scoren in Google op zoektermen als: [product] review, [product] ervaringen of simpelweg op de naam van het [product].

Voorbeelden van review websites:

sitereviews

https://sitereviews.nl is een review website met reviews over allerlei verschillende digitale producten (met name online cursussen en e-books).  

allemaalreviews

https://allemaalreviews.nl is een review website met reviews over allerlei verschillende digitale producten (met name online cursussen en e-books).

Reviews schrijven is een slimme strategie voor beginnende affiliates.


Mensen die in Google zoeken naar de review van een product hebben vaak al besloten dat ze het product willen aanschaffen. De affiliate review website geeft ze alleen het laatste "duwtje" en verdient daar een mooie affiliate commissie mee.


Toch raad ik het starten van een generieke review website af, vanwege de enorme concurrentie op dit vlak. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld, waarin ik zoek naar "bol masterclass review" (een online cursus over het verkopen op bol.com).


Er zijn talloze resultaat-pagina's met concurrerende artikelen!

bol masterclass review

Al deze affiliates hebben een artikel of een video gemaakt waarin ze hun review en aanbeveling over de cursus delen. DE ÉÉN NOG SCHREEUWERIGER DAN DE ANDER!!!


Allemaal strijdend voor de €187,50 commissie die te verdienen valt.

bol commissie

Terwijl er maar zo'n 300x per maand naar "bol masterclass review" gezocht wordt.

bol masterclass zoekwoord

Waarschijnlijk komt een groot deel van deze zoekopdrachten niet eens van potentiële kopers maar van de affiliates zelf om te kijken hoe hoog hun review artikel staat...


Dit type affiliate websites scoort vaak slecht in Google, omdat het voor Google lastig is om te bepalen waar de website over gaat als je schrijft over ongerelateerde producten. 


Reviews schrijven is nog steeds een slim idee. 


Maar waar generieke review websites een paar jaar terug een slim trucje waren om snel geld te verdienen, is de concurrentie nu moordend en raad ik 't beginners af.



Niche autoriteit websites

Het type affiliate marketing website dat ik beginners aanraad, is een zogenaamde "niche autoriteit website". Een uitgebreide website over een specifiek onderwerp.


Dat onderwerp kan van alles zijn, in 't volgende hoofdstuk help ik je kiezen.


Het doel met dit type website is om een site te maken die zowel in de ogen van Google als van je lezers autoriteit opbouwt, door consequent goede informatie te delen over een afgebakend onderwerp zoals: klustips, beleggen, paardrijden, boekhouden, etc. 


Wanneer je autoriteit opbouwt en daardoor verkeer naar je website krijgt, zijn er diverse mogelijkheden om daaraan te verdienen. Bijvoorbeeld met affiliate marketing, waarbij je producten die relevant zijn binnen jouw niche aanbeveelt aan je lezers.


Maar je zou ook: eigen producten kunnen verkopen, deals kunnen sluiten met diverse adverteerders binnen jouw niche of 1-op-1 coaching-diensten aanbieden.


Met een niche autoriteit website probeer je niet specifiek op vergelijkingen of reviews te scoren Google, maar op allerlei zoekwoorden die te maken hebben met 't onderwerp. 

Voorbeelden van niche autoriteit websites:

tradewinst

https://tradewinst.nl is een autoriteit website met artikelen over beleggen en met name "trading" op de beurs. De eigenaar promoot diverse handelsplatformen ("brokers") als affiliate en verkoopt een trading cursus.  

girlonthemove.nl

https://girlonthemove.nl is een autoriteit website over het leven als een "digitale nomade". De eigenaresse promoot diverse producten die te maken hebben met locatie-onafhankelijk werken .

mijnkluswijzer

https://mijnkluswijzer.nl is een autoriteit website met bijna 500 gidsen voor klussen in en om 't huis. De eigenaar promoot als affiliate gereedschappen en genereert leads door gerichte offerte-aanvragen.  

financelle

https://financelle.nl is een autoriteit website over persoonlijke financiën, beleggen en belastingtips. De eigenaresse promoot diverse andere "finance" gerelateerde producten als affiliate.

Ik raad beginnende affiliates aan om een niche autoriteit website te starten, omdat dit in mijn optiek de meest duurzame keuze is. Het heeft een wat langere aanloop dan een review website, maar is ook veel moeilijker te kopiëren door concurrenten.


Deze sites doen het goed in Google omdat het duidelijk is waar ze precies over gaan. Wanneer je een sterke autoriteit hebt opgebouwd rondom een specifiek onderwerp, kun je óók makkelijker scoren met reviews van producten rondom dat onderwerp. 


Maar je bent daar niet toe gelimiteerd zoals bij een review website.

HOOFDSTUK 2

Voorbereiding vóórdat je begint met het maken van een affiliate marketing website


Een goede voorbereiding is het halve werk.


Dat geldt voor bijna alles. Zo ook voor het bouwen van een affiliate marketing website.


Het loont om tijd en energie te steken in voorbereidend onderzoek. In plaats van direct van start gaan en dan maar zien waar 't schip strandt. Veel beginners slaan de voorbereiding over en krijgen daar later spijt van!


Een goede voorbereiding bestaat uit: het kiezen van een onderwerp en doelgroep voor je website (je niche), zoekwoordonderzoek en het zoeken van producten die je als affiliate kunt promoten.

Een goede "niche" kiezen

Voor wie maak je je website eigenlijk en waar gaat hij over?


Dat zijn twee cruciale vragen om jezelf te stellen, vóórdat je zelfs maar over een naam of logo gaat nadenken. Want als je die vragen niet kunt beantwoorden, is de hele website gedoemd te mislukken.


Kies je een té breed onderwerp met een té brede doelgroep, dan spreek je niemand echt aan. Kies je daarentegen een té specifiek afgebakend onderwerp dan is je doelgroep te klein. En ben je waarschijnlijk snel door onderwerpen heen om over te schrijven.


Je moet dus ergens in 't midden uitkomen.


Breed genoeg om een website vol artikelen te publiceren over het onderwerp, maar ook specifiek genoeg om een afgebakende doelgroep aan te spreken.


In de marketingwereld noem je dit vaak 't kiezen van je "niche". 


Een niche is een afgebakend onderwerp of een doelgroep binnen een grotere markt. Hele brede niches zijn bijvoorbeeld "gezondheid", "financiën" of "relaties". Er vallen extreem veel sub-onderwerpen binnen deze grote thema's en de doelgroep voor ieder van deze niches is enorm.


Binnen iedere brede niche kun je voor steeds specifiekere (sub)onderwerpen kiezen, waardoor je gerichter kunt schrijven en daardoor aansprekender wordt voor een kleinere doelgroep.

Gezondheid

  • Afvallen
  • Afvallen voor vrouwen
  • Afvallen voor vrouwen na een bevalling

Financiën

  • Geld verdienen
  • Geld verdienen via internet
  • Geld verdienen met affiliate marketing

Relaties

  • Dating
  • Dating na een scheiding 
  • Dating voor gescheiden 50-plussers

Zie je wat ik bedoel?


Een website over gezondheid is té breed. Er valt teveel onder, de concurrentie is enorm en je spreekt eigenlijk niemand écht aan als je het over zo'n breed onderwerp hebt.


Een website met tips voor vrouwen die willen afvallen na een bevalling is specifiek. 


Of het té specifiek is, durf ik zonder verder onderzoek niet te zeggen. Maar één ding is zeker. Als je een vrouw bent die recent bevallen is en wilt afvallen, dan is dit waar je naar op zoek bent. 


Breed vs. specifiek dus.


Wanneer je een affiliate marketing website begint, is dat een afweging die je moet maken. Is je onderwerp breed genoeg om er veel artikelen over te schrijven en is 't specifiek genoeg om mensen aan te spreken?


Andere belangrijke overwegingen bij het kiezen van een onderwerp:

Kies een onderwerp waar je (op z'n minst) interesse in hebt


Klinkt logisch, toch gaat het hier vaak mis.


Wanneer je een nieuwe affiliate marketing website begint, ligt de verleiding op de loer om te kiezen voor een onderwerp waarbinnen je producten kunt promoten met een hoge affiliate commissie.


Daar moet je alert op zijn.


Op zich is er niets mis mee als je veel geld wilt verdienen, maar enkel die motivatie zal niet genoeg zijn om de benodigde tijd, energie en het doorzettingsvermogen op te brengen om het te laten slagen. 


Ik heb zelf deze fout ook gemaakt en ben met websites gestart over onderwerpen die me eigenlijk niet interesseerden. Je start dan misschien enthousiast met €-tekens in je ogen, maar al snel zal het werken aan je website voelen als een energie-zuigende verplichting. Dat werkt niet.


Kies dus een onderwerp waar je op z'n minst interesse in hebt en graag over leest.


Liever nog een onderwerp waar je alles van wilt weten, waar je s'avonds in bed over nadenkt en waar je met plezier aan kunt blijven werken (ook op 't moment dat dat nog geen rooie cent oplevert).


Dat maakt alle andere stappen een stuk eenvoudiger.

Kies een onderwerp waar je je naam aan wilt verbinden


Er zijn veel affiliate marketeers die zich verschuilen achter pen-namen omdat ze hun echte naam eigenlijk niet durven te verbinden aan het onderwerp van hun website. Ook dit raad ik je af.


Wanneer je je naam (en misschien zelfs gezicht) niet wilt verbinden aan je website, moet je jezelf afvragen of je 't überhaupt wel wilt doen. 


Misschien is 't persoonlijk, maar ik wil trots kunnen zijn op de websites die ik opbouw en daar ook over kunnen vertellen. Daarom blijf ik weg bij bepaalde onderwerpen waar ik niet achter kan staan, waar ik niet mee geassocieerd wil worden of die ik niet ééns hardop met anderen zou durven delen.

Over mijn schouder meekijken:

Een goed startpunt is het maken van een lijstje van dingen die je interesseren en waar je artikelen over kunt en wilt gaan schrijven. Bijvoorbeeld hobbies, sporten, dingen waar je graag over leest, etc.

Dit is een lijstje met onderwerpen waar ik iets mee heb:

lijstje brainstorm

Dit zijn overigens niet allemaal onderwerpen waar ik héél veel van weet. Maar wel allemaal dingen waar ik iets van weet. Of dingen die me genoeg interesseren om me er meer in te willen verdiepen.

Ik heb zelf op dit moment websites over onderwerpen die aansluiten bij mijn hobbies of die me bovengemiddeld interesseren, zoals: piano spelen, Facebook adverteren en affiliate marketing.

Omdat ik de laatste tijd een deel van mijn euro's beleg in goud en zilver, lees en kijk ik daar ook veel over. Ik vind het een tof onderwerp om me in te verdiepen en ik kom er steeds meer over te weten.

zilver kangaroo munten

Dat is 't onderwerp dat ik als voorbeeld zal gebruiken in deze gids om een affiliate marketing website omheen te bouwen.  Een specifiek onderwerp binnen de brede "financiële" niche.

Financiën

  • Beleggen
  • Beleggen in goud en zilver
  • Beleggen in goud
  • Beleggen in goudmijn-aandelen

Goud en zilver zou je als een niche kunnen zien binnen alle "assets" waar je in kunt beleggen. 

Het is breed genoeg om van alles over te schrijven, maar specifiek genoeg om een gerichte doelgroep van (potentiële) beleggers aan te spreken. Ik zou specifieker kunnen gaan en een website kunnen maken over alleen het beleggen in goud of nog specifieker alleen het beleggen in goudmijn-aandelen.

Maar voor mij biedt beleggen in goud en zilver een goede balans tussen breed en specifiek. 

Productonderzoek

Het doel van een affiliate marketing website is om artikelen te publiceren rondom een onderwerp waardoor je in Google omhoog komt voor gerelateerde zoekopdrachten en zo bezoekers op je site krijgt. Vervolgens moeten die artikelen aanzetten tot de koop van producten via affiliate links, want zo verdien je commissies.


Er moeten dus binnen jouw niche wél genoeg producten zijn die je kunt promoten als affiliate.


Geen zorgen, in vrijwel iedere industrie en rondom ieder onderwerp zijn er producten te vinden die je kunt promoten als affiliate. Soms is het wel even goed zoeken en "out of the box" denken.


Het is belangrijk om dit in de voorbereidende fase te doen, zodat je een plan kunt maken voor producten die je nu en in de toekomst kunt gaan promoten op je affiliate marketing website.


Als je interesse hebt in 't onderwerp dat je hebt gekozen, komen er waarschijnlijk direct ideeën bij je boven. Bijvoorbeeld producten die je zelf hebt aangeschaft gerelateerd aan dat onderwerp. Of merken die je volgt.


Wat vaak onduidelijk is, is of je die producten ook kunt promoten als affiliate. 


Dat kun je vrij eenvoudig uitvinden via Google door gewoon een onderwerp of de naam van een bedrijf in te tikken, gevolgd door het woord "affiliate", "affiliate programma" of "partnerprogramma".


Zo haal je eenvoudig de pagina's naar boven waarop beschreven staat óf en tegen welke voorwaarden je affiliate kunt gaan worden voor dit product of bedrijf.


In onderstaand voorbeeld waar ik zoek naar "gereedschap affiliate programma" komen direct al meerdere bedrijven naar boven die een affiliate programma hebben waar ik gereedschap kan promoten.

affiliate programma zoeken in google

Probeer breed te denken.


Afhankelijk van je onderwerp zijn er heel veel producten die direct of indirect gerelateerd zijn en die je zou kunnen promoten op je affiliate marketing website. 


Een paar voorbeelden:

  • Een affiliate marketing website over honden: dierverzorgingsproducten (manden, riemen, voeding), online en offline cursussen om 't gedrag van de hond te verbeteren, dierenverzekeringen, etc.
  • Een affiliate marketing website over laptops: verschillende laptop modellen en randapparatuur, virus-scanners, VPN software, wachtwoord-managers, verzekeringen, internetabonnementen, etc.
  • Een affiliate marketing website over doe-het-zelf klussen: allerlei soorten gereedschappen en klusbenodigdheden, model bouwtekeningen voor doe-het-zelf projecten, self-storage, etc. 

Over mijn schouder meekijken:

Nu ik weet dat mijn website over beleggen in goud en zilver zal gaan en gericht is op een doelgroep van (potentiële) beleggers in deze sector, kan ik op zoek naar producten om te gaan promoten.

Een logisch product is het kopen van fysiek goud of zilver (baren en munten). Dit heb ik zelf tot nu toe via twee leveranciers gedaan, HollandGold en GoldRepublic

In Google tik ik de namen van die bedrijven in, in combinatie met het woord "affiliate programma" om te kijken of er mogelijkheden zijn om affiliate te worden voor hen.

goldrepublic affiliate

GoldRepublic heeft een affiliate programma waar ik me bij kan aansluiten, om 25% van alle transactiekosten van verwezen bezoekers te verdienen (gedurende de eerste 24 maanden dat ze klant zijn). Ook HollandGold heeft een affiliate programma, evenals andere verkopers van goud en zilver.

Naast het kopen van fysiek goud en zilver, beleg ik ook in wat aandelen van goud- en zilvermijn bedrijven ("mining stocks"). Deze kun je als belegger kopen via handelsplatformen voor aandelen zoals deGiro, eToro of Plus500. Ook die bedrijven hebben affiliate programma's.

Omdat de marge voor dit soort handelsplatformen héél hoog is, betalen ze honderden euro's affiliate commissie per aangebrachte klant (eToro heeft bijvoorbeeld al tientallen miljoenen dollars commissie uitbetaald aan haar affiliates). Een heel lucratief product om te promoten dus!

etoro commissie

Verder is 't voor beleggers in deze sector handig om ingeschreven te staan op de nieuwsbrieven van industrie-experts. Sommige van die nieuwsbrieven zijn gratis, maar er zijn ook een aantal betaalde nieuwsbrieven met beleggingstips en marktanalyses. Ik ben zelf ingeschreven op een betaalde nieuwsbrief genaamd "The Morgan Report" van zilver-expert David Morgan.

Via Google vind ik eenvoudig dat ik zijn nieuwsbrief zou kunnen promoten, in ruil voor commissie. 

morgan report affiliate

Deze snelle verkenning bevestigt dat er diverse producten zijn die ik zou kunnen promoten op mijn affiliate marketing website over goud en zilver: verkopers van fysiek edelmetaal, handelsplatformen voor goud- en zilvermijn aandelen en betaalde nieuwsbrieven over de beste goud- en zilver aandelen.

Er zijn ook nog: online cursussen over het beleggen in goud- en zilver, verzekeringen, goed beveiligde kluizen (op een externe locatie of juist voor thuis), etc. Kortom, mogelijkheden genoeg!

Zoekwoordonderzoek

Nu ik weet dat mijn affiliate marketing website zal gaan over beleggen in goud en zilver en dat er voldoende producten zijn die ik kan promoten, is de volgende stap het doen van zoekwoordonderzoek.


Zoals eerder aangegeven is 't doel om artikelen te gaan schrijven om daarmee bezoekers uit Google naar de website te gaan krijgen. Dat doe je niet door zomaar ergens over te schrijven, maar door éérst uitgebreid onderzoek te doen naar de dingen waar mensen naar zoeken in Google; zoekwoordonderzoek dus. 


Voor ik de praktische kant van zoekwoordonderzoek zal bespreken, wil ik eerst stilstaan bij de strategie.


Waarom is de keuze voor bepaalde zoekwoorden slim en voor en andere niet?


Wat maakt een zoekwoord interessant? 


Dat komt allemaal neer op...

Zoekintentie

Het concept zoekintentie is voor de meeste affiliate marketeers onbekend.


En daarom is de meest gemaakte fout op affiliate marketing websites dat er content gepubliceerd wordt die totaal niet aansluit bij de zoekintentie van de lezer. Ik leg 't uit.


Google wordt steeds slimmer, zelfs zo slim dat we vaak niet eens meer beseffen dat 't anders is geweest.


Met slim bedoel ik dat Google steeds beter snapt wat de intentie is achter een bepaalde zoekopdracht. Wat bedoelt iemand als hij of zij iets intikt in Google? Waar is diegene precies naar op zoek? 


Om dit te bepalen, gebruikt Google talloze variabelen.


Bijvoorbeeld de locatie waar je bent als je iets intypt in Google. Of je zoekgeschiedenis. Of de tijd die mensen op je pagina's spenderen nadat ze door zijn geklikt op een zoekresultaat. En dat niet alleen voor jouw website maar voor alle websites die er zijn. 


Dat is nog eens big data. 


En dat is hoe Google steeds beter gaat snappen wat internetgebruikers bedoelen als ze een zoekwoord intypen in het zoekvenster. Zodat ze de zoekresultaten daarop kunnen laten aansluiten.


Want als je vindt wat je zoekt via Google, blijf je Google gebruiken.


Ik zal je een praktijkvoorbeeld geven.


Als ik in Google het zoekwoord "goud" intik, probeert Google mijn zoekintentie te bepalen. 

goud zoekdopdracht google
goud zoekopdracht-min

Ik krijg advertenties te zien van juweliers, waarna Wikipedia het eerste organische resultaat is.

Vervolgens een blok met bedrijven in Gouda (daar woon ik) met het woord "goud" in hun naam. En daarna websites van bedrijven die via internet goud verkopen, gecombineerd met de huidige goudkoers.

Van alles en nog wat...

Het is voor Google dus lastig om mijn intentie te bepalen op basis van zo'n brede zoekterm waarmee ik allerlei verschillende dingen kan bedoelen. Daarom krijg ik allerlei verschillende resultaten aangereikt.

Wanneer ik mijn zoekopdracht specifieker maak, schemert ook mijn zoekintentie duidelijker door.

goud kopen google

Dat vertaalt zich in de zoekresultaten die ik voorgeschoteld krijg.

Allereerst bevatten die nu véél meer advertenties, omdat het voor adverteerders nu ook duidelijk is dat mijn zoekintentie commercieel is en dat er wat te verdienen valt. Verder zie ik nu geen blok meer met Goudse bedrijven met "goud" in hun naam, maar enkel goudhandelaren in de regio rondom Gouda.

Alle andere websites die getoond worden in de resultaten zijn online verkopers van goud.

google zoekintentie goud kopen

Deze methode kun je op iedere zoekopdracht toepassen én dat is ook wat je moet doen wanneer je een nieuwe affiliate marketing website begint.

Als mijn doel is om informatie te bieden, ga ik het namelijk niet winnen van Wikipedia voor de brede zoekterm "goud". En als mijn doel is om te ranken op de 1e Google pagina voor het zoekwoord "goud kopen", moet ik eigenlijk een goudverkoper zijn...

Geen affiliate marketing website die schrijft over goud kopen. 

Dat wil absoluut niet zeggen dat ik geen content kan schrijven over het kopen van goud, maar dat moet ik dus wel anders gaan aanpakken (hier ga ik dieper op in bij het praktische zoekwoordonderzoek).

Als laatste voor we daarmee beginnen, wil ik nog even ingaan op het zoekgedrag van internetgebruikers en hoe je daaruit kunt aflezen in welke fase van het online aankoopproces ze zich bevinden.

Het online aankoopproces

Er zijn verschillende fasen in een online aankoopproces. Als je een affiliate marketing website maakt, moet je daar rekening mee houden om artikelen te schrijven die aansluiten bij de juiste (commerciële) zoekintentie. 


Je verdient als affiliate namelijk niet aan het geven van algemene informatie zoals Wikipedia.


Maar doordat je gerichte content maakt die aanzet tot koop van een product.

Informatie

Dit is de fase waarin mensen op zoek zijn naar informatie over een bepaald product. Misschien omdat ze overwegen het product te kopen, maar dat hoeft niet. Het zou ook kunnen dat ze onderzoek doen voor een spreekbeurt, omdat ze op zoek zijn naar een definitie of simpelweg omdat ze zich vervelen en wat interessants willen lezen.

Voorbeelden van zoektermen in deze fase:

  • Leukste hondenrassen
  • Laptop start niet op
  • Boorgaatjes in wand dichtmaken

Dit zijn allemaal zoektermen waarvoor de intentie informatief is. Mensen zijn op zoek naar informatie, waarschijnlijk zonder de intentie om direct iets aan te schaffen.


Deze groep mensen zou je "koud" verkeer kunnen noemen. Ze hebben een probleem waar ze een oplossing voor zoeken of gewoon een informatiebehoefte.

Oriëntatie

Dit is de fase waarin mensen gericht op zoek zijn naar informatie omdat ze een afweging aan het maken zijn. Misschien vergelijken ze verschillende producten binnen een productcategorie. Of zijn ze op zoek naar 't beste product voor hun situatie.

Voorbeelden van zoektermen in deze fase:

  • Goedkoopste huisdieren verzekering
  • Beste laptop voor studenten
  • Welke boormachine onder 200 euro

Dit zijn allemaal zoektermen waarvoor de intentie oriënterend is. Mensen zijn op zoek naar informatie en tips die helpen bij het maken van een keuze. Ze hebben de intentie om een product te kopen, maar hun keuze staat nog niet vast.


Deze groep mensen zou je "warm" verkeer kunnen noemen. Ze hebben een probleem waar ze een oplossing voor zoeken en hebben een koop-intentie.

Conversie

Dit is de fase waarin mensen klaar zijn om een aankoopbeslissing te maken. Ze hebben hun onderzoek gedaan (of overgeslagen) en hebben een duidelijke koop-intentie.

Voorbeelden van zoektermen in deze fase:

  • Petplan hondenverzekering ervaringen
  • Acer Aspire 3 laptop review
  • Bosch accuboormachine online bestellen 

Dit zijn allemaal zoektermen waarvoor de intentie conversiegericht is. Mensen zijn op zoek als laatste check op zoek naar ervaringen van anderen. Of ze zoeken een winkel waar ze het product online kunnen bestellen. Hun keuze staat al zo goed als vast.


Deze groep mensen zou je "heet" verkeer kunnen noemen. Ze hebben een koop-intentie en zijn klaar om tot actie over te gaan, hun bankpas te pakken en 't product te kopen.

Natuurlijk zijn deze fasen in het aankoopproces voor ieder product verschillend en kunnen mensen zich heen-en-weer bewegen tussen de verschillende fasen. Maar uit de zoektermen is vrij duidelijk af te leiden hoe ver ze gevorderd zijn in het aankoopproces en dat is met name belangrijk voor affiliate websites.

Hoe dichter bezoekers bij het maken van een aankoop zitten, hoe groter de kans dat ze dit via een affiliate link op jouw website doen. En dus hoe groter de kans dat je een mooie affiliate commissie opstrijkt.

Iemand die zich nog in de informatie-fase bevindt, is nog héél ver verwijderd van het maken van een aankoop. Veel verder dan iemand die actief producten vergelijkt of reviews zoekt.

Nog even terugkijkend naar de 3 soorten affiliate marketing websites:

Vergelijkingswebsites

Met een vergelijkingswebsite probeer je artikelen te schrijven die binnen Google gaan scoren op zoektermen als: beste [product], goedkoopste [product] of de vergelijking tussen 2 concurrerende producten met [product] vs [alternatief product].


Je richt je met zo'n website dus voornamelijk op de oriëntatie-fase in het aankoopproces. Daarnaast ook een stukje op de informatie-fase, omdat je zo in een vroeg stadium bezoekers op je website krijgt die zoeken naar informatie over de productcategorie die je vergelijkt. 


Review websites

Met een review website schrijf je artikelen om te scoren in Google op zoektermen als: [product] review[product] ervaringen of op de naam van het [product].


Je richt je met zo'n website dus puur op de conversie-fase in het aankoopproces. 


Het absolute aantal van deze zoekopdrachten per maand is laag. Maar de mensen die hiernaar zoeken zijn heet en vaak hoeft de affiliate website alleen nog in te koppen.


Niche autoriteit websites

Met een niche autoriteit website probeer je niet specifiek op vergelijkingen of reviews te scoren Google, maar op allerlei zoekwoorden die te maken hebben met 't onderwerp. 


Je richt je met een autoriteit website op alle 3 de fases in het aankoopproces.


Door de informatie ontvang je website-bezoekers in een vroeg stadium. Door het schrijven van artikelen over vergelijkingen of keuzegidsen denk je de oriëntatie-fase af. En door het schrijven van specifieke product-reviews scoor je ook in de conversie-fase.


Zoekwoorden vinden met een SEO tool

Zoekwoorden zeggen iets over de zoekintentie van de persoon die ze intikt. 


Mensen kunnen verschillende dingen in Google typen en toch hetzelfde bedoelen. Ze kunnen ook precies hetzelfde zoekwoord intypen in Google en iets totaal anders bedoelen.


Daarom is de focus als 't gaat om zoekwoordonderzoek niet gericht op het vinden van dat éne winnende zoekwoord, waar heel veel mensen op zoeken en waar bijna geen concurrentie op is.


Dat is niet het doel.


Google is niet dom. En een artikel dat je schrijft zal als het goed is in de zoekresultaten gaan verschijnen voor heel veel verschillende zoekwoorden, niet alléén voor het ene zoekwoord waarvoor jij graag wilt scoren.


Zoekwoordonderzoek draait om thema's, om clusters van onderwerpen die samenhangen en om de intentie die mensen hebben als ze daarnaar zoeken in Google.


Waar zoekmachine optimalisatie (SEO) vroeger nog draaide om trucjes om Google's algoritme te misleiden, gaat het nu om: een strategische aanpak, het creëren van content die logisch samenhangt en om het schrijven van artikelen die naadloos aansluiten bij zoekintentie.


In de volgende sectie ga ik je precies laten zien waar we die zoekwoorden vandaan gaan halen en hoe we ze gaan categoriseren op basis van het onderwerp, concurrentie én de achterliggende zoekintentie.


Ik gebruik zelf Ahrefs als SEO tool voor zoekwoordonderzoek.


Dit is best een prijzige SEO tool, maar het is ook de allerbeste in de markt met klanten als Facebook, Uber, LinkedIn en Netflix. Het mooie is dat je in principe maar 1x zoekwoordonderzoek hoeft te doen om een content-plan te vullen waarmee je de komende  maanden en misschien zelfs wel jaren vooruit kunt.


Ahrefs biedt een 7-daagse proefperiode die je kunt gebruiken om dit plan te maken.


Ze rekenen $7 voor de proefperiode om misbruik te voorkomen, maar je kunt binnen die 7 dagen gewoon opzeggen zonder opgave van reden.

Nu heb ik een doorlopend abonnement zodat ik Ahrefs altijd kan gebruiken, maar voorheen heb ik meermaals van deze 7-daagse proefperiode gebruik gemaakt (telkens met een nieuw e-mailadres). 


Ik raad je aan om 't zelfde te doen.


Je kunt kiezen voor het Lite pakket of Standard, dat maakt eigenlijk voor 't onderzoek wat we nu gaan doen niet uit. En voor de kosten ook niet als je toch binnen de proefperiode van 7 dagen weer annuleert.

ahrefs plans

Over mijn schouder meekijken:

Ik heb een schermvideo opgenomen waarin ik laat zien hoe ik zoekwoordonderzoek doe in Ahrefs voor de affiliate marketing website over het beleggen in goud en zilver.

Aan het eind van de video exporteer ik een CSV bestand met alle zoekwoorden die ik heb gevonden.

Met deze lijst zoekwoorden ga ik in Google sheets verder om een gericht content-plan te maken door categorieën aan te maken van zoekwoorden die samenhangen. En hun intentie te onderzoeken, zodat ik kan bepalen of ik er iets mee ga doen binnen mijn affiliate marketing website.

Ik neem je mee in mijn overwegingen en keuzes ?

Ik kom later in deze gids terug op de "content silos" en de indeling van de website die ik noem in de bovenstaande video. Dat doe ik in het hoofdstuk waar ik je laat zien hoe ik de affiliate marketing website inricht in WordPress en de pagina's en menu-structuur aanmaak. 

HOOFDSTUK 3

Een domeinnaam kiezen voor je affiliate marketing website


Tijd om een domeinnaam te kiezen en registreren voor de website. 


Domeinnamen, zoals in10dagen.nl, zijn de adressen die we op internet gebruiken om doorverwezen te worden naar de juiste website. Iedere domeinnaam is uniek en kan maar één eigenaar hebben.


Het resultaat is dat domeinnamen schaars zijn. Veel domeinnamen zijn al vergeven. 


Soms omdat er actieve websites op staan, maar vaak ook omdat ze vastgelegd zijn door slimme handelaars die hopen ze later met winst weer door te verkopen. Er zijn handelaars met duizenden domeinen in hun bezit en in sommige gevallen worden domeinnamen voor extreem veel geld verkocht, zoals:

Geen zorgen, wij gaan gewoon op zoek naar een vrije domeinnaam. Daarvoor zijn de kosten een paar euro per jaar (kun je nagaan hoeveel winst er gemoeid kan zijn bij zo'n domein-verkoop). 

Wat is een goede domeinnaam?

Kies voor een korte domeinnaam


Zoals zichtbaar in de bovenstaande voorbeelden, zijn de domeinnamen die voor veel geld verkocht worden allemaal korte zelfstandige naamwoorden. Een domeinnaam dat kort is en daardoor makkelijk te lezen en onthouden, heeft de voorkeur boven een lange domeinnaam.

Verwerk het onderwerp van je website


Het is slim om het onderwerp van je website terug te laten komen in je domeinnaam. Zo is het zowel voor Google als voor je bezoekers direct duidelijk waar de website over gaat. 

Zeker wanneer het een precieze zoekterm is die mensen intypen in Google, zoals bijvoorbeeld: "goedkope vakanties".  Zo'n exacte zoekwoord domein noem je een EMD (exact match domain).

Voorkom copyright claims


Op sommige woorden en merknamen rust copyright. Je mag bijvoorbeeld geen domeinnaam registreren met de merknaam "Facebook" erin. Het gebeurt wel, maar je loopt een flink juridisch risico (niet doen dus). Mocht je twijfelen of iets een geregistreerde merknaam is, mijn advies: niet doen.

Gebruik geen streepjes of bijzondere symbolen


Het beste kun je een domeinnaam kiezen die alleen bestaat uit aaneengesloten letters en cijfers. Gebruik bij voorkeur geen koppelstreepjes of andere symbolen. Streepjes maken de kans op typefouten groter én Google is er ook niet gek op.

Kies een gangbare TLD extensie


Nederlandse websites eindigen vaak op .nl. Dat uiteinde van een domeinnaam wordt de TLD extensie genoemd en er zijn er talloze. Kies bij voorkeur voor een .nl als je een Nederlandse website maakt gericht op de Nederlandse markt. Voor een internationale website in 't Engels is .com aan te raden.


Je kunt hier natuurlijk van afwijken als de domeinnaam die je graag wilt bezet is als .nl maar nog wel beschikbaar is als .com. Dat heb ik zelf bijvoorbeeld gedaan met mijn site https://pianolesonline.com omdat pianolesonline.nl al bezet was.


Vrijwel ieder land heeft z'n eigen TLD extensie.


Daarnaast zijn er tegenwoordig ook veel bijzondere domein extensies zoals .store, .amsterdam of .app. Mijn advies is om die te vermijden, tenzij je écht niet anders kunt of tenzij je een extra betekenis wilt communiceren. Ik heb zelf bijvoorbeeld websites met de .io en .ai extensies.


De .io extensie is de TLD van het Brits Indische Oceaanterritorium en wordt vaak gebruikt voor websites die zich op computer programmeurs richten of software verkopen. De afkorting .io staat dan voor de computer-metafoor "input-output". Ik heb 't domein https://interestexplorer.io


De .ai extensie is de TLD van Anguilla en wordt vaak gebruikt voor websites over "Artificial Intelligence". Ik heb https://sentimently.ai waar ik software verkoop die slim gebruik maakt van AI. 

Een domeinnaam bedenken

Nu je een aantal tips in het achterhoofd hebt, kun jee een domeinnaam gaan bedenken voor je affiliate marketing website en checken of die domeinnaam nog vrij is (lees: niet geclaimd door iemand anders). 


Ik start vaak met een brainstorm op een velletje papier. Of met een domeinnaam generator die op basis van een input keyword een flink aantal ideeën voor domeinnamen voor je genereert, zoals deze:

Over mijn schouder meekijken:

Ik heb de zoekwoorden "goud",  "zilver" en "edelmetaal" ingetypt in de bovenstaande domeinnaam generators om op ideeën te komen. Voor mij is het een belangrijke overweging dat ik over zowel "goud" als "zilver" wil schrijven en daarom heb ik er uiteindelijk voor gekozen om beide in de domeinnaam te laten terugkomen. Via de domeinnaam generator vond ik "goudzilvergids.nl" en die sprak me aan.

Mijn website moet mensen informeren en wegwijs maken in de wereld van edelmetaal. Daarnaast moet hij ruimte laten om over zowel goud als zilver te schrijven. En ik wil een niet té lange domeinnaam.

De domeinnaam goudzilvergids.nl voldoet voor mij aan al mijn criteria.

webchamp domeinnaam tool

De domeinnaam generator van WebChamp laat enkel domeinnamen zien die nog vrij zijn, daarom is dit mijn favoriet om te gebruiken. Het voorkomt teleurstellingen als later zou blijken dat ze al bezet zijn.

Ik bestel mijn domeinnamen overigens niet bij WebChamp.

Jouw domeinnaam registeren

Mijn domeinnamen registreer ik altijd bij TransIP, één van de grootste aanbieders in Nederland.


De belangrijkste reden voor mij is dat ik al mijn domeinnamen het liefst in één account wil kunnen beheren en niet bij allerlei verschillende partijen moet inloggen (ik raak 't overzicht dan kwijt). 

Bij TransIP betaal je voor een .nl domeinnaam het 1e jaar €3.99 (€4.85 incl. btw). In de daaropvolgende jaren betaal je steeds €9.67 incl. btw. Kortom, een domeinnaam zijn de kosten niet.


Alternatieve Nederlandse aanbieders van domeinnamen zijn:

Als je een domeinnaam koopt, let dan altijd op de prijs per jaar ná het eerste jaar. Met domeinnamen wordt namelijk gestunt om nieuwe klanten binnen te halen, daarom is de prijs voor het éérste jaar altijd laag.

Over mijn schouder meekijken:

Allereerst typ je jouw domeinnaam in de zoekbalk van TransIP om te checken of hij nog vrij is.

transip domeinnaam registreren

Vervolgens krijg je de vraag of je webhosting wilt toevoegen. Ik heb zelf geen webhosting bij TransIP, omdat ik onbeperkt websites host voor één vaste lage prijs bij SiteGround (daarover later in deze affiliate marketing gids meer). TransIP biedt geen webhosting pakket voor een onbeperkt aantal websites, hier betaal je pér website. Bij een aantal websites kan dit resulteren in een forse rekening.

Kies voor "Verder zonder pakket" om verder te gaan zonder webhosting toe te voegen.

transip webhosting toevoegen

Als laatste vul je wat persoonsgegevens in en moet je de betaling doen om je domeinnaam te registeren. Je ontvangt daarvan een bevestiging in je mailbox en dan is 't gelukt.

transip domein opgeleverd

We komen later in deze gids nog even terug bij TransIP om de instellingen van de domeinnaam aan te passen. Dit doen we om te zorgen dat het domein netjes naar de webhosting gaat doorverwijzen.

Zoals je kunt zien, heb ik zelf flink wat domeinnamen bij TransIP. Sommige domeinnamen heb ik "geblurred" omdat ik mijn eigenaarschap hiervan liever privé houd. Ik heb naast mijn eigen naam (Paco) ook de namen van mijn vrouw (Eline) en kinderen (Lucas en Lise) voor de zekerheid geregistreerd.

Niet op al deze domeinnamen heb ik actieve websites, soms heb ik alleen 't domein geregistreerd. 

transip domeinnamen

HOOFDSTUK 4

Webhosting regelen voor je affiliate marketing website


Webhosting kun je zien als een stukje gereserveerde ruimte op een harde schijf. Die ruimte staat op een server bij een web-host en is bereikbaar via het internet als iemand jouw domeinnaam intypt in de browser.

datacenter

In dit hoofdstuk gaan we een webhosting pakket aanschaffen waar we de affiliate marketing website op kunnen gaan zetten (we gaan de website ergens "hosten", zo noem je dat). 

Webhosting aandachtspunten

Ik bouwde in 2008, inmiddels 12 jaar geleden, mijn éérste website. 


Het was een blog over "afvallen door hardlopen en gezonde voeding" dat nu niet meer bestaat.


Sindsdien heb ik tientallen domeinnamen geregistreerd voor ideetjes die ik had en zeker 25 verschillende websites gemaakt. Ze zijn lang niet allemaal meer actief. 


In de afgelopen 12 jaar heb ik behoorlijk veel verschillende webhosting aanbieders getest met wisselend succes. Ik zit nu naar volle tevredenheid bij SiteGround (bijna al mijn websites) en WP Engine (1 website). 


Ik weet inmiddels dus goed waar je op moet letten als je webhosting aanschaft. 


De drie voornaamste zaken zijn:

Kies een webhosting pakket waar je in kunt groeien


Van het ene idee komt 't andere. Zo werkt het bij mij in ieder geval. Als dat ook voor jou zo werkt, is het slim om een aanbieder te kiezen waar je meerdere websites mag hosten voor één vast bedrag. 


Hierin verschillen webhosting aanbieders. Bij sommigen betaal je per website (zoals bijvoorbeeld TransIP). Bij anderen betaal je één bedrag waarvoor je meerdere of zelfs onbeperkt websites host.

Voorkom dat je bijbetaalt voor essentiële zaken


Webhosting is net als domeinnamen ook een product waarmee gestunt wordt om nieuwe klanten binnen te halen. Webhosting aanbieders weten dat als je eenmaal binnen bent, je vaak lang klant zult blijven en dus iedere maand blijft betalen. Ze prijzen elkaar dus uit de markt met lokkertjes.


Het gevolg is dat je dan achteraf blijkt te moeten bijbetalen voor dingen als: een SSL certificaat (beveiliging en het groene slotje in je browser-balk), automatische backups en e-mail inboxen (zodat je e-mails kunt sturen vanaf je eigen domeinnaam, zoals support@in10dagen.nl). 


Dit zijn essentiële zaken en ze hóren zonder bijbetalen in je webhosting pakket te zitten.

Koop geen Ferrari als boodschappenauto


Webhosting prijzen lopen enorm uiteen. Zo rekenen sommige webhosting aanbieders maar enkele euro's per maand voor het hosten van je website, terwijl anderen tientallen euro's per maand rekenen.


Waar zit dan 't verschil?


Uiteindelijk vaak in kwaliteit, dat wel. Maar dat betekent niet dat je 't nodig hebt. Ik heb zelf veel hosting pakketten gehad wat de Ferrari's onder de webhosting pakketten waren. Met alles erop en eraan.


Maar het feit is dat je dat pas nodig hebt als je écht een veeleisende gebruiker wordt.


Bijvoorbeeld omdat je extreem snelle laadtijden wilt behalen, omdat je grote bezoekersaantallen ontvangt uit de gehele wereld (en in ieder land een even snel ladende website wilt hebben) of omdat jouw website 24/7 gemonitord moet worden op bedreigingen van hackers.


Ik heb 1 van mijn websites bij premium WordPress host WP Engine staan, maar daar ontvang ik tienduizenden bezoekers per maand en de website genereert een jaaromzet van een paar ton.


Dan mag 't ook wat meer kosten om geen enkel risico te lopen...

Kies een webhosting aanbieder een béétje op de groei (niet slechts 1 website), zorg dat essentiële zaken zoals SSL/backups/e-mail inclusief zijn en koop niet direct 't neusje van de zalm als je nog helemaal geen veeleisende gebruiker bent. Het later verhuizen naar een andere aanbieder is geen enorme klus. Ik heb 't zelf zeker 10 keer gedaan en 't kost je per website max. een half uurtje.

Webhosting aanschaffen

Ik heb zelf al mijn websites (op één na) gehost op hetzelfde hosting-pakket bij SiteGround


Een pakket voor 1 website kost je daar €5.99 per maand en een pakket waar je een onbeperkt aantal websites op mag hosten kost je €9.99 per maand (tot 25.000 bezoekers per maand). Als je méér dan 25.000 website-bezoekers per maand heb, zoals ik, dan is 't €13.99 per maand. 


De belangrijkste redenen waarom ik mijn websites bij SiteGround heb staan:

  • Aanbevolen door WordPress zelf (het systeem dat we gaan gebruiken om onze website te bouwen).
  • SSL certificaat, back-ups en e-mail inboxen zijn inclusief in de prijs.
  • Handige SiteGround Optimiser service die je website sneller laat laden.
  • De keuze uit 6 datacenter locaties (ook eentje in Nederland).

Over mijn schouder meekijken:

OK, ik ben dus al klant bij SiteGround, maar ik zal je even snel laten zien welke keuze je hebt als je nog geen WordPress webhosting hebt aangeschaft.

Ik raad je aan om voor het GrowBig account te gaan, zodat je een onbeperkt aantal websites kunt aanmaken. Zelf heb ik het GoGeek pakket omdat ik meer dan 25.000 maandelijkse bezoeken heb.

Je kunt gewoon met iDeal betalen en zelf kiezen of je voor 1, 2 of zelfs 3 jaar vooruit betaalt (betaling voor webhosting is bij de meeste aanbieders per jaar). Hoeveel jaar je vooruit betaalt, is aan jou.

siteground pakketten

In het bestelproces kun je een datacenter locatie uitkiezen. Als je een Nederlandse website wilt gaan maken, adviseer ik je om voor het Nederlandse datacenter in Eemshaven te kiezen. Voor een website in 't Engels gericht op de Amerikaanse markt, kun je overwegen voor een datacenter in de US te kiezen.

Wanneer je jouw pakket hebt gekozen en afgerekend, zul je een e-mail ontvangen ter bevestiging en kun je inloggen in het SiteGround beheer dashboard waar je de websites kunt gaan aanmaken.

Daar klik je op de oranje knop om een "NEW WEBSITE" toe te gaan voegen en kies je voor een "Existing Domain" (want het domein goudzilvergids.nl had ik al geregistreerd bij TransIP). 

website toevoegen

Je domeinnaam vul je hier ook in en dan ga je verder.


De waarschuwing dat je domeinnaam niet is geregistreerd bij SiteGround kun je negeren en gewoon verdergaan. Ik laat je verderop in deze gids zien hoe je jouw domein hier netjes naar toe verwijst.

siteground warning

In het volgende scherm kies je ervoor om een nieuwe website aan te maken, met WordPress erop. Vervolgens kun je je e-mailadres en wachtwoord instellen om voortaan mee in te loggen.

wordpress website

Als laatste biedt SiteGround je nog een extra monitoring service aan, ik maak daar geen gebruik van. Dan klik je op "FINISH" en duurt het een paar minuutjes om je nieuwe website aan te maken.

site aanmaken siteground

Wanneer SiteGround klaar is, krijg je twee addressen die ik in de screenshot even ge-highlight heb. Dat noem je nameservers en die hebben we nodig om 't domein naar de nieuwe website te verwijzen. 


Klik deze pagina dus niet weg (als je dat wel doet, no worries je ontvangt ze ook per e-mail). 

siteground dns settings

We zijn er bijna... 


Nu ga je naar TransIP en log je daar in om naar je dashboard te gaan. Selecteer daar je domeinnaam en schuif vervolgens onder "Domeinbeheer" het TransIP-instellingen schuifje van AAN naar UIT.

transip dns instellingen

In de velden die dan verschijnen kun je de TransIP nameservers vervangen voor de nameservers die je van SiteGround hebt gekregen. Vergeet niet op Opslaan te klikken om de wijziging door te voeren.

transip nameservers aanpassen

Nu zullen we even geduld moeten hebben. Een nameserver wijziging kan snel doorgevoerd worden, maar het kan maximaal 48 uur in beslag nemen. In de praktijk is 't meestal een paar uurtjes.


Als de wijzigingen zijn doorgevoerd, en en je bezoekt je website... niet schrikken! 


Je zult dan een error zoals onderstaand zien. Dit is een waarschuwing van de webbrowser dat het verkeer dat wordt uitgewisseld met deze website niet beveiligd is door middel van SSL.


Dat klopt, want SSL moeten we nog even activeren.

missend ssl certificaat

In je SiteGround account navigeer je naar het overzicht van je websites en daar klik je op "SITE TOOLS".

siteground site tools

Vervolgens navigeer je via de zijbalk naar "Security" en dan "SSL Manager". Hier kies je in de dropdown voor een "Let's Encrypt" SSL certificaat en dan op GET om deze te installeren. 

ssl installeren siteground

Wanneer het certificaat geïnstalleerd is en je gaat opnieuw naar je website is de error verdwenen, en zul je een slotje zien in de browser-balk om aan te geven dat je domein nu met SSL beveiligd is.


Lekker bezig, de lastigste technische zaken zitten erop ?

lege wordpress website

Op je website zie nu een lege WordPress installatie staan, klaar om helemaal naar eigen smaak en voorkeuren aangepast te worden. Dat gaan we doen, nadat we in het volgende hoofdstuk een aantal design-keuzes gemaakt hebben.

HOOFDSTUK 5

Design


Hier wordt 't oppassen geblazen! 


Design is belangrijk, maar het is ook een onderdeel waar beginnende website-eigenaren véél teveel tijd aan verspillen. Natuurlijk wil je een affiliate marketing website die er mooi en professioneel uitziet. Maar het is in de opstartfase vooral belangrijk om iets te maken dat goed genoeg is om live te kunnen.


Perfectionisme is één van de grootste killers, ik ben er zelf ook vaak slachtoffer van geworden.


Dagenlang kon ik "neuzelen" met kleuren, lettertypes enzovoort. Heel leuk om te doen, vind ik, maar het gaat uiteindelijk het verschil niet maken. Nu met 12 jaar ervaring op zak, besteed ik lang niet meer zoveel tijd en energie aan het design van mijn websites.


Ik zorg dat 't er goed uitziet en dat doe ik snel en effectief. Zodat ik mijn tijd kan besteden aan het schrijven en publiceren van nieuwe artikelen, in plaats van geklooi met knopjes en kleurtjes.


Ik raad jou aan om hetzelfde te doen en éérst te zorgen dat je een website hebt staan.


Verbeteren en aanpassen kan later altijd nog.

Kleurpalet samenstellen

Ik begin eigenlijk altijd met het kiezen van het kleurpalet.


Door consistent dezelfde kleuren te laten terugkomen op je website, creëer je een professioneel en rustig uiterlijk. Om te verduidelijken wat ik bedoel heb ik hieronder het kleurpalet van deze website gezet.

#000000

#646B74

#16A085

#F1FBF9

Misschien heb je al kleuren in je hoofd die je mooi vindt, of die je goed vind passen bij het onderwerp van je website. Daarvan kun je dan de HEX kleurcode opzoeken door in Google "colour picker" te zoeken.


Iedere kleur heeft een zogenaamde HEX code bestaand uit een # gevolgd door cijfers en letters, zoals ook in 't kleurpalet hierboven. Als je een kleur vindt die je wilt gebruiken, maak dan even een notitie van de code.

colourpicker google

Als je inspiratie nodig hebt, kun je ook starten vanuit een kleurpalet generator zoals coolors.co. Op die website kun je gratis en eenvoudig inspiratie opdoen voor kleuren die je mooi bij elkaar vindt passen.

coloors.co

Als je een mooie kleur hebt gezien op een andere website, kun je eenvoudig achterhalen om welke HEX kleurcode het gaat met de gratis ColorZilla Chrome extensie. Als je deze extensie in je Chrome browser hebt geïnstalleerd, kun je met een pipetje over de kleur bewegen en dan de HEX code aflezen.

kleurcode colorzilla

Er is veel onderzoek gedaan naar het psychologische effect van kleuren. Als je dit wilt meewegen in je keuze voor een kleurpalet, kun je in dit artikel van Frankwatching meer lezen over kleurassociaties.  


Dan nog een paar afsluitende tips als 't gaat om kleurkeuze:

  • Houd de achtergrond van je website rustig (wit, lichtgrijs of een andere lichte kleur). 
  • Maak er geen circus van. Kies één of twee eruit springende kleuren, niet meer.
  • Kies niet té felle kleuren waarvan je lezers pijn aan hun ogen krijgen. 

Over mijn schouder meekijken:

Voor goudzilvergids.nl had ik al in mijn hoofd om op zoek te gaan naar een "gouden" en een "zilveren" kleurcode, omdat dat een logische associatie is bij het onderwerp van de website. 

Dit is het kleurpalet geworden:

#000000

#646B74

#E5C376

#F6F8F9

Lettertypes kiezen

Na de kleuren, maak ik de keuze welke lettertypes ik wil gebruiken op de website. Meestal maak ik een combinatie van twee verschillende lettertypes, één voor alle titels en één voor de overige tekst.


In de meeste WordPress thema's (komen we in het volgende hoofdstuk bij) heb je de keuze uit verschillende meegeleverde lettertypes en vaak kun je ook een keuze maken uit alle gratis Google fonts.

google fonts

Je kunt door de uitgebreide bibliotheek bladeren, maar dan zie je al snel het verschil niet meer tussen al de lettertypes. Daarom kan het helpen een website als FontPair te raadplegen voor populaire combinaties.

Over mijn schouder meekijken:

Ik heb mijn keuze gemaakt. Voor alle titels ga ik het Google font Merriweather en voor alle normale tekst op de website het Google font Open Sans.

Dit is Merriweather
Dit is Open Sans

Een logo ontwerpen

Net zoals bij de keuze van kleuren en lettertypes, ga ik ook bij een logo voor snel en efficiënt. 


Bezoekers van je website verwachten links bovenin de naam van je website verwerkt in een logo. Daarom moet er wel iets staan. Maar je hoeft er geen dure designer voor in te huren of weken mee bezig te zijn.


Als je een beetje handig bent met programma's als Sketch of Photoshop, kun je zelf iets maken. Als je dat niet bent, raad ik je aan om via Fiverr voor een paar euro een creatief logo te laten maken. 


Ik laat meestal de naam van de website terugkomen in het logo, in hetzelfde lettertype als ik op de website gebruik. Verder combineer ik de naam vaak met een illustratief icoontje dat past bij de website.

Over mijn schouder meekijken:

Voor goudzilvergids.nl heb ik twee cirkels gemaakt die muntjes moeten voorstellen, in de goud- en zilverkleuren die ik eerder al had gekozen. Het ontwerp van dit logo, kostte me zo'n 5 minuten.

goudzilvergids-logo

Het is misschien niet het allermooiste logo ooit, maar het is zeker goed genoeg voor nu.

Als je de belangrijkste design-keuzes hebt gemaakt, ben je klaar om de website te gaan inrichten!

HOOFDSTUK 6

Website


In de voorgaande hoofdstukken heb ik je langs allerlei informatie, aanbevelingen en keuzes geleid. Het is belangrijk dat je de voorkennis hebt en de voorbereiding hebt gedaan, vóórdat je een website gaat maken.


Veel beginners skippen al die stappen en gaan direct een website in elkaar rommelen, dat heb ik zelf ook vaak gedaan. Maar het belang van onderzoek en een plan mag écht niet onderschat worden.


Ik heb het nu vaak genoeg gezegd, dus ik houd erover op. 


We gaan de mouwen opstropen en een affiliate marketing website bouwen!

WordPress

Toen ik mijn eerste website maakte, deed ik dat met het WordPress content management systeem (CMS). 


Er is veel veranderd in al die jaren en er zijn veel alternatieve opties bijgekomen. Maar WordPress is nog steeds de absolute winnaar als het gaat om website-systemen.


Het is volledig gratis, wordt continue up-to-date gehouden én wordt ondersteund door tienduizenden programmeurs wereldwijd die er design templates en extra functionaliteiten (plugins) voor ontwikkelen.


Als je de eerdere stappen in deze gids hebt doorlopen, staat WordPress al voorgeïnstalleerd op je hosting pakket bij SiteGround en verwijst je domeinnaam netjes naar dit hosting-pakket. 

Over mijn schouder meekijken:

Ik ga verder waar ik in hoofdstuk 4 geëindigd ben. Als ik mijn domeinnaam goudzilvergids.nl bezoek staat er een standaard WordPress installatie klaar met een standaard design template.

lege wordpress website

Vervolgens typ ik /wp-admin achter mijn domeinnaam om naar de beheeromgeving van mijn website te gaan: https://goudzilvergids.nl/wp-admin Dit werkt hetzelfde voor alle WordPress websites. 


In het login-scherm vul ik het e-mailadres en wachtwoord in dat ik in hoofdstuk 4 heb gekozen toen ik de website voor het eerst aanmaakte bij mijn webhosting aanbieder SiteGround.

WordPress thema kiezen

Er zijn duizenden verschillende design templates beschikbaar voor WordPress websites. Thema's noem je die. Ze zijn er zowel gratis als betaald. En als beginner zie je al snel door de bomen het bos niet meer.


Ik onderscheid grofweg 4 keuzes met betrekking tot het uiterlijk van je website: gratis thema's, betaalde thema's, page-builder thema's en managed thema's. 


Gratis thema's


Wanneer je ingelogd bent in WordPress en naar Weergave > Thema's klikt, zie je daar de thema's die je hebt geïnstalleerd. En wat je actieve thema is.

gratis wordpress thema's


Daarnaast zie je een aantal gratis voor-geïnstalleerde WordPress thema's.

Wanneer je klikt op "Nieuw thema toevoegen" opent zich een bibliotheek met nog veel meer gratis WordPress thema's die je met één klik kunt installeren op je website. 


Voor de meeste gratis WordPress thema's geldt echter dat ze niet up-to-date gehouden worden. Omdat de ontwikkelaars er niets aan verdienen, worden er ook geen updates uitgebracht en ontstaan er mogelijk veiligheidslekken. Dat is een risico.


Er zijn uitzonderingen, in de over-de-schouder video laat ik je mijn favoriete gratis thema zien.

Betaalde thema's


Naast het ruime aanbod van gratis WordPress thema's is er een nóg ruimer aanbod van betaalde thema's. Van wisselende kwaliteit, dat moet ik er gelijk bij zeggen. Ik kan het weten, want in de afgelopen 12 jaar heb ik écht heel veel geld uitgegeven aan tientallen betaalde WordPress thema's.


Soms werd ik gedwongen een nieuw thema aan te schaffen omdat de makers stopten met updates. Maar meestal wilde ik iets bereiken op mijn website, wat niet mogelijk was met mijn huidige thema. 


De meeste betaalde thema's zijn namelijk vormgegeven voor een specifiek doel. Bijvoorbeeld een website met een design specifiek voor yoga studios, restaurants of personal trainers.


Het design is bedacht vanuit een bepaalde doelgroep en met een bepaald doel. Dat kan heel handig zijn als je precies tot die doelgroep behoort en precies die wensen hebt voor het uiterlijk van je website.


Je kunt in dit soort thema's heel eenvoudig de tekstjes aanpassen en de plaatjes verwisselen. 

personal-trainer
restaurant
yoga

Maar als je een iets afwijkende wens hebt, dan loop je eigenlijk direct vast. Omdat dat niet mogelijk is, behalve wanneer je een programmeur bent die zelf de broncode van het thema kan aanpassen.


Ik maak voor veel van mijn websites (inclusief de website waar je nu op zit) gebruik van het betaalde WordPress thema ThriveThemes waar ik sinds 2017 tevreden klant ben. Dit kost me $19 per maand.

Ook al is ThriveThemes een geweldig thema, is het ook érg uitgebreid waardoor de leercurve best steil is voor beginnende affiliate marketeers. Ik heb er daarom voor gekozen om in deze gids gebruik te maken van mijn favoriete gratis WordPress thema (die laat ik je zo zien na de "managed" thema's).

Managed thema's


Als laatste kun je ook nog kiezen voor een managed WordPress thema. Nederlandse voorbeelden hiervan zijn Phoenix en Marketheme. De makers van deze managed thema's nemen je alle techniek uit handen.


Je betaalt dus voor het gebruik van het WordPress thema maar ook de webhosting & updates zijn inclusief. 


Phoenix kost €59 per maand pér website en Marketheme kost €67 per maand pér website.


Het voordeel van een managed thema is dat beginners helemaal ontzorgd worden qua de techniek en puur kunnen richten op het schrijven van artikelen. Het nadeel is het prijskaartje. En ook dat de makers vaak de mogelijkheden en keuzevrijheid voor gebruikers limiteren (om het gebruik dummy-proof te houden).


Persoonlijk vind ik het grootste nadeel van managed WordPress thema's dat door de beperkte keuzevrijheid bijna alle websites die ermee gemaakt worden als twee druppels water op elkaar lijken 💧💧


Zoek de verschillen:

Marketheme websites
lichamelijkfit
bewustengezondleven
reviewplek
Phoenix websites
breiclub
innerspective
photoshopplezier

Affiliate marketing website maken

Alles wat je tot nu toe gelezen en gedaan hebt in deze gids, leidde naar dit hoofdstuk waarin ik je ga uitleggen hoe je je eigen affiliate marketing website maakt met WordPress. Ik raad je aan om pas aan dit hoofdstuk te beginnen als je alle voorbereiding (onderwerp, onderzoek, design-keuzes, etc) gedaan hebt. 


Die voorbereidende werkzaamheden bepalen uiteindelijk het succes.

Over mijn schouder meekijken:

In de onderstaande video installeer ik mijn favoriete gratis WordPress thema GeneratePress en zet ik een stevige basis neer voor mijn affiliate marketing website over het beleggen in goud en zilver.

Dit is het eindresultaat aan het einde van de video:

goudzilvergids-website

WordPress plugins

Het WordPress CMS is gebouwd voor en door programmeurs. 

Er zijn wereldwijd tienduizenden programmeurs die zich gespecialiseerd hebben in het ontwikkelen van zogenaamde plugins. In de uitleg-video kwamen al een aantal voorbeelden van plugins voorbij. Voor bijna iedere functionaliteit die je kunt bedenken, is er wel een externe plugin die je kunt installeren.

Toch is dat niet aan te raden, om de volgende redenen:

Plugins vertragen je website


Het toevoegen van extra functionaliteit door middel van plugins, heeft een vertragend effect op de laadsnelheid van je website. Dat is iets waar je rekening mee moet houden. Want in een tijd waarin steeds meer internetgebruik mobiel plaatsvindt, wordt laadsnelheid steeds belangrijker. 


Bedenk dus goed wanneer je plugins installeert, of je ze écht nodig hebt. En kijk ook regelmatig kritisch naar de plugins die je al geïnstalleerd hebt om te beoordelen of je ze allemaal nog gebruikt.

Plugins zijn niet altijd "compatible" met je thema


Door de veelheid van thema's en plugins ontstaan er onherroepelijk problemen als het gaat om de compatibiliteit (werken ze lekker samen). Dat is regelmatig niet zo. Zo kan een stukje code in een plugin die je installeert, botsen met een stukje code in het thema dat je gebruikt. En daardoor gaat je site stuk. 


Bovenal is dat één van de belangrijkste redenen om een web hosting aanbieder te kiezen die backups voor je maakt, zoals mijn hosting provider SiteGround. Zo kun je zo'n veelvoorkomende fout redden.


Daarnaast is het altijd als je plugins installeert slim om wat reviews te lezen en te kijken naar hoe veel actieve installaties de plugin heeft. Als dat er héél weinig zijn, moet je er voorzichtig mee zijn.

Plugins zijn vaak niet de énige oplossing


Veel beginnende website-bouwers, installeren voor letterlijk elke scheet een plugin. Het koppelen van je Google Analytics? Het koppelen van je Facebook account? Het koppelen van je Twitter account?


Dat zouden zo al 3 verschillende plugins kunnen zijn.


Terwijl je eigenlijk alleen een klein stukje code in je website hoeft te laden om deze koppelingen te realiseren. Daar heb je eigenlijk geen plugin voor nodig. Of slechts ééntje om alle codes in te laden.


Er zijn altijd meerdere wegen naar Rome en plugins zijn vaak niet de énige oplossing.

Dat gezegd hebbende, houd ik het aantal plugins op mijn websites altijd zo beperkt mogelijk. Ik installeer alleen de plugins die ik écht gebruik en waarvan ik de functionaliteit niet anders kan/wil oplossen.

Dit zijn WordPress plugins die ik vaak gebruik:

Google Analytics installeren

Als laatste onderdeel voordat we naar 't volgende hoofdstuk gaan (over het schrijven van artikelen voor Google en je lezers) is het belangrijk om nog even Google Analytics te installeren.

Dit is een gratis webstatistieken programma van Google.

Het houdt alle bezoekers op je website bij zodat je inzicht kunt krijgen in waar je website-verkeer vandaan komt, hoe ze op je site terecht zijn gekomen en wat ze daar precies gedaan hebben.

Die statistieken geven je inzicht je doelgroep en het gebruik van je website, waardoor je je website steeds kunt blijven optimaliseren. Hopelijk richting een steeds verder groeiende grafiek van website-bezoekers!

Over mijn schouder meekijken:

In de onderstaande video installeer ik het gratis webstatistieken programma Google Analytics.

HOOFDSTUK 7

Artikelen


In de eerdere hoofdstukken heb ik je laten zien hoe je een onderwerp kiest en een eerste versie van je affiliate marketing website neerzet. Nu is het tijd om artikelen te gaan (laten) schrijven.


Zelf schrijven of uitbesteden, dat is een belangrijke keuze.

Zelf schrijven of uitbesteden

Ik schrijf alles zelf. 


Na vele experimenten is het me tot nu toe nog niet gelukt een tekstschrijver te vinden die voldoet aan mijn hoge standaard. Dat vind ik jammer, maar tegelijkertijd is "schrijven" uiteindelijk mijn core business.


Ik heb meerdere online bedrijven. Daarvoor schrijf ik blog artikelen, cursussen, verkooppagina's, e-mails en updates op social media. Als er één ding is dat ik iedere dag doe, is het 't schrijven van teksten.


In het begin is dat lastig en kijk je vaak lang naar een lege pagina. Maar zoals met alles; oefening baart kunst. Vanuit die ervaring ben ik ervan overtuigd dat je 't best zélf kunt schrijven in het begin. Jij weet zelf als het goed is het meest van je onderwerp, de tone-of-voice en het doel wat je met de site wilt bereiken.

Websites waar je tekstschrijvers kunt vinden, zijn bijvoorbeeld SiteDeals of TextBroker. Gemiddeld betaal je zo'n €0,02 tot €0,05 per woord afhankelijk van het ervaringsniveau van de schrijver. 

De belangrijkste reden is dat je éérst zelf goed in iets moet worden om later de kwaliteit van uitbesteed werk te kunnen beoordelen. Daarnaast zijn goede tekstschrijvers niet goedkoop, wat een extra reden is om éérst zelf te schrijven en werk pas te gaan uitbesteden zodra je ook inkomsten uit je site krijgt.


Als laatste zijn tekstschrijvers vaak gespecialiseerd in het schrijven van fijn leesbare teksten OF in het schrijven van teksten geoptimaliseerd voor Google. Zelden beide.


Dat zijn namelijk twee totaal verschillende takken van sport.

Schrijven voor de lezer

Wanneer je schrijft voor een lezer, vertel je verhalen.


Al zo lang als mensen bestaan, vertellen ze elkaar verhalen. We zijn er gevoelig voor en kunnen informatie ook beter tot ons nemen en onthouden als het onderdeel is van een groter verhaal.


Kijk maar eens naar deze gids. Het is geen droge opsomming van alle stappen die je moet doorlopen om een affiliate marketing website te bouwen. Maar meer een verhaal over affiliate marketing, met mijn persoonlijke ervaringen erin verweven én met praktische voorbeelden en stappen. 


Als het goed is leest 't (ondanks de lengte van het artikel) lekker weg.


Dat zit 'm ook in de schrijfstijl die ik heb gekozen. Niet heel formeel, maar meer als een conversatie die we hebben waarin ik je mijn verhaal vertel. Dit is een typisch voorbeeld van schrijven voor de lezer.


In het hoofdstuk over de 3 fasen in het aankoopproces, gaf ik al aan dat je met een niche autoriteit website al die fasen afdekt. Dit is wat ik zei:


"Door de informatie ontvang je website-bezoekers in een vroeg stadium. Door het schrijven van artikelen over vergelijkingen of keuzegidsen denk je de oriëntatie-fase af. En door het schrijven van specifieke product-reviews scoor je ook in de conversie-fase."


Je zou hier kunnen zeggen dat hoe dichter je bij de aankoop komt, hoe meer je moet schrijven voor de lezer.


Wanneer je puur informatieve artikelen schrijft om te scoren op bepaalde zoekwoorden, schrijf je minder voor de lezer. De informatie die je geeft kan algemeen beschreven worden, zoals op Wikipedia (met definities, opsommingen en uitleg). 


Als je lager in het aankoopproces komt, in de oriëntatie of conversie-fase, worden verhalen belangrijk.


Waarom zou iemand voor een bepaald product moeten kiezen? Wat zijn dingen waar ze rekening mee moeten houden? Wat is jouw persoonlijke ervaring met dit product of dit keuzeproces?


Zie je? Dat soort artikelen lenen zich veel meer voor verhalen. Naast de feitelijke informatie die lezers nodig hebben om een productkeuze te kunnen maken, moet het verhaal vooral overtuigend zijn en lekker lezen.

Schrijven voor Google

Het doel van een affiliate marketing website is om artikelen te schrijven met daarin bepaalde zoekwoorden, waardoor je hoog in de Google zoekresultaten komt en zo gericht verkeer naar je website krijgt. 


Dat verkeer moet vervolgens je artikelen lezen en daardoor aangezet worden om een product te kopen via jouw affiliate link. Want alleen zo verdien je geld met je website.


Het is dus altijd een balans. 


Het schrijven voor de lezer richt zich met name op het tweede gedeelte, het overtuigen tot aankoop.


Het schrijven voor Google is belangrijk om te zorgen dat je scoort op de juiste zoekwoorden en überhaupt lezers op je website krijgt, die vinden wat ze zoeken (met de juiste zoekintentie). 


Als je het schrijven van je artikelen uitbesteedt, zul je vaak bij schrijvers uitkomen die zichzelf "SEO tekstschrijvers" noemen. Deze zijn gespecialiseerd in het schrijven voor Google. Teksten met de juiste zoekwoorden op de juiste plek. Je zou dit soort tekstschrijvers dus goed kunnen inzetten voor artikelen in de informatie-fase, waarbij persoonlijkheid en een overtuigend verhaal minder belangrijk zijn.


Wanneer je schrijft voor Google is het belangrijkste dat je, voordat je gaat schrijven, één of enkele nauw gerelateerde zoektermen kiest waarop je wilt gaan scoren met het artikel.


Dit kies je vooraf, zodat je deze zoekterm regelmatig kunt laten terugkomen in: de titel van je artikel, de URL, sub-titels, beschrijvingen van afbeelden én in de tekst zelf.


Toen ik deze gids ging schrijven, heb ik daar ook over nagedacht. Ik wilde 'm vooral voor de lezer schrijven en het best mogelijke artikel over het "maken van een affiliate marketing website" publiceren. 


Maar daar zou ik niets aan hebben als er geen bezoekers op komen.


Daarom heb ik de zoekterm "affiliate marketing website" gekozen voor Google. Die zoekterm zie je overal terugkomen. Maar ik probeer het niet te overdrijven, waardoor de tekst voor jou als lezer leesbaar blijft.


In die zin schrijf ik in dit artikel dus voorál voor de lezer, maar houd ik Google in mijn achterhoofd.

Optimaliseren voor Google

Ik gaf in de vorige sectie al aan, dat het slim is om vóórdat je gaat schrijven een zoekterm te kiezen waar je het artikel omheen gaat schrijven. Door deze zoekterm in je achterhoofd te houden, zul je hem automatisch al laten terugkomen in je tekst. Bijvoorbeeld in de titel en in enkele sub-koppen.


Daarnaast zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen om je artikelen te optimaliseren voor Google.


Zoekintentie


Eerder in deze gids besprak ik het concept zoekintentie al. Voor Google is zoekintentie één van de allerbelangrijkste factoren om de volgorde van de zoekresultaat-pagina te bepalen. 


Waar is iemand naar op zoek als hij of zij een zoekterm intypt in Google.


Wat voor soort antwoord?


Voordat ik een artikel ga schrijven, probeer ik die vraag altijd te onderzoeken. Omdat dit mij inzicht geeft in het type artikelen dat Google een goed antwoord vindt op de vraag. Wat dus aansluit bij de zoekintentie.


Wat voorbeelden:

  • "SEO tips" is een zoekterm waarbij Google de voorkeur geeft aan artikelen met lijstjes. Daarom zijn alle resultaten op de 1e pagina lijstjes van een X aantal tips.   
  • "Horloge" is een zoekterm waarbij Google de voorkeur geeft aan sites waar je een horloge kunt kopen. Daarom zijn alle resultaten op de 1e pagina webshops.
  • "De beste all season banden" is een zoekterm waarbij Google de voorkeur geeft aan artikelen met een objectieve vergelijking. Daarom zijn vrijwel alle resultaten op de 1e pagina "testresultaten".

Wanneer je zelf een artikel wilt gaan schrijven over de werking of historie van horloges, dan is de zoekterm "Horloge" dus niet slim om te kiezen. De zoekintentie zoals Google die ziet, sluit niet aan bij jouw plan.


Wanneer je een artikel over "SEO tips" wilt gaan schrijven, dan sluit een lijstje van tips dus goed aan bij de zoekintentie zoals Google die ziet. Zorg dan natuurlijk wel dat je méér, ándere of uniekere tips hebt!

Over mijn schouder meekijken:

Wanneer ik zoek naar "goudmijn aandelen" om de zoekintentie te achterhalen, vind ik dat de meeste artikelen op de 1e pagina lijstjes zijn van de meest interessante goudmijn aandelen. Verder zie ik één artikel dat schrijft over de keuze tussen fysiek goud kopen of goudmijn aandelen kopen.

goudmijn aandelen google

Dat zijn twee ideeën voor artikelen die ik ook zou kunnen gaan schrijven.


Maar ik moet het dan wel beter doen dat wat er nu al in de top 10 van zoekresultaten staat. 


Bekijk daarvoor alle pagina's die nu scoren op de plek waar je wilt komen te staan. Lees de artikelen, kijk hoeveel woorden ze hebben, hoeveel plaatjes, hoeveel tips, etc.


Kortom; kijk precies wat ze doen. En doe het dan beter.


Wanneer ik naar de top 10 zoekresultaten vallen me een aantal dingen op:

  • Ze noemen soms het jaartal 2020 in hun titel. 
  • Als ze al een lijstje noemen, zijn het maximaal 5 of 6 aandelen.
  • Het zijn geen superlange artikelen (max. 1000 woorden).

Op basis van deze input zouden potentiële titels voor mijn artikel zijn:

Goudmijn aandelen - de top 100 om te kopen vóór 2021

Goudmijn aandelen, ultieme gids met 100 kooptips voor 2021

Deze titels zijn relevant voor de zoekopdracht. En ze laten duidelijk zien waarin mijn artikel beter en unieker is dan de andere artikelen in de top 10. Door het jaartal méér up-to-date (2021), met méér aandelen (top 100), uitgebreider (ultieme gids) of praktischer (kooptips). 

On-page optimalisatie


De kern van optimalisatie van je artikelen voor Google, is het regelmatig laten terugkomen van je focus zoekterm op de juiste plekken. SEO experts maken hier graag "rocket-science" van, maar dat is het niet.


Het is extreem simpel.


Het beste antwoord dat het beste aansluit bij de zoekintentie wint op de lange termijn altijd. 


Lengte van het artikel (aantal woorden)


Het aantal woorden is iets waar veel beginnende affiliate marketeers zich té druk over maken. Ze stellen zichzelf vreemde doelen, zoals het schrijven van een X aantal artikelen van 1000 woorden per week.


Daarbij vliegen ze dus compleet voorbij aan het zoekintentie concept.


Op sommige zoekvragen is het antwoord héél kort. Bij andere zoekvragen past een lang en gedetailleerd antwoord. Er is dus geen algemene regel te verzinnen voor het aantal woorden dat Google wil zien.


Als ik zoek naar "salaris christiano ronaldo" of "leeftijd donald trump" is 't perfecte antwoord héél kort: 

salaris christiano ronaldo
leeftijd donald trump

Terwijl ik zelf een artikel heb geschreven dat op de 1e pagina staat voor de Engelse zoekterm "facebook interest targeting". In méér dan 11.000 woorden beschrijf ik alles wat ik weet over dit onderwerp.

facebook interest targeting gids

Dit type artikelen met extreem veel woorden worden vaak "monster-artikelen" of "ultieme gidsen" genoemd. En die doen het vaak érg goed in de zoekresultaten omdat ze een goed antwoord zijn op een brede zoekopdracht. Net zoals deze gids ook een goed antwoord is op "affiliate marketing website".


Google ziet dat mensen na het doorklikken naar zo'n pagina gemiddeld lang blijven en veel lezen.


Dus is de conclusie voor Google dat het een goed antwoord is, dat aansluit bij de zoekintentie.


Ik ben persoonlijk een groot fan van Brian Dean en zijn blog Backlinko, waar hij schrijft over optimalisatie van je teksten voor Google. Hij publiceert vrijwel alleen maar extreem lange en waardevolle artikelen.


Zoals deze bijvoorbeeld, over de factoren die bepalen waarom een artikel scoort in Google nadat hij 11.8 miljoen zoekresultaten heeft geanalyseerd. Een van zijn conclusies uit zijn onderzoek is dat het gemiddelde aantal woorden van een artikel op de 1e pagina 1477 woorden is. 


Feit is dus dat héle korte artikelen het gewoon niet zo goed doen in de zoekresultaten.


En als 't antwoord in 1 getal gegeven kan worden, zoals bij de leeftijd van Trump, doet Google het zelf. 


Mijn advies is dus; schrijf artikelen die zo lang zijn als nodig om het best mogelijke antwoord te geven op de vraag. Om het best aan te sluiten bij de zoekintentie. In mijn ervaring is langer vaak beter, maar ga niet allerlei onzin toevoegen om het aantal woorden maar te verhogen.


Dat deed ik vroeger altijd bij mijn werkstukken...


SEO optimalisatie met de SEOPress plugin


In de SEO wereld gaan allerlei verhalen rond en technieken die zouden werken. Naar mijn mening wordt het vooral véél te moeilijk gemaakt en zijn beginnende affiliate marketeers er veel teveel tijd aan kwijt. 


Zoals de uitgebreide studie van Backlinko al liet zien, zijn er maar weinig échte correlaties vindbaar tussen specifieke dingen op je pagina en je ranking in de zoekresultaten.

Over mijn schouder meekijken:

Een aantal dingen die ik zelf altijd doe om mijn artikelen te optimaliseren, laat ik je zien aan de hand van een korte video waarin ik de gratis WordPress plugin SEOPress ook laat zien.

Interne links


Een laatste belangrijke factor voor de ranking in Google's zoekresultaten is de mate waarin een pagina intern gelinkt is op de juiste manier. Om te begrijpen waarom, leg ik eerst uit hoe Google werkt.


Google maakt gebruik van automatische scripts (bots) om op grote schaal websites te bezoeken.


Wanneer deze Google bot op jouw website komt, gedraagt hij zich zoals een gebruiker. Hij leest de informatie op de pagina en klikt vanaf die pagina door naar andere pagina's om die ook te lezen.


Om die doorklik te kunnen maken, moeten er dus wel links zijn naar andere pagina's.


Dat is de functie van interne links, die zowel voor Google Bot als voor je lezer heel belangrijk zijn om zich door je website heen te bewegen. 


Bepaalde interne links neem je op in de navigatie van je website of als vaste links in de footer. Maar vaak is het ook logisch om bepaalde woorden in je tekst te laten verwijzen naar artikelen die dieper op dat onderwerp ingaan. Zowel links naar andere websites (externe links) als interne links binnen je website.


Het is aan te raden om ieder artikel dat je schrijft, minimaal één keer intern door te linken naar een andere pagina. En minimaal één interne link van een ander artikel door te laten verwijzen naar je nieuwe artikel.


Als artikelen helemaal geen inkomende interne links hebben, zijn ze "wezen (orphans)" in de ogen van Google. En dit is een zware wegingsfactor. Wanneer je zelf je artikel al niet belangrijk genoeg vindt om er intern naar te linken, waarom zou Google het artikel dan hoog in de zoekresultaten tonen?


Backlinks

Naast de "on-page" optimalisaties die je binnen je eigen website kunt doorvoeren, zijn er nog "off-page" optimalisaties. Eigenlijk gaat het dan vooral om backlinks.

Wanneer andere websites naar jouw artikel linken, is dat een belangrijke wegingsfactor voor Google om te bepalen hoe hoog jouw artikel moet scoren. Artikelen en websites met grote hoeveelheden backlinks scoren vaak hoog in de zoekresultaten, zoals ook blijkt uit de studie van Backlinko die ik eerder aanhaalde.

Het verkrijgen van kwalitatief goede backlinks (van websites met autoriteit) is lastig.

Daarom kiezen veel beginnende affiliate marketeers ervoor om backlinks te kopen of om lage kwaliteit backlinks aan te maken op startpagina's en andere "crappy" websites.

Mijn advies; niet doen!

Google is slim genoeg om te doorzien dat je die backlinks niet op een natuurlijke manier verkregen hebt. Of dat de kwaliteit van de naar jou verwijzende websites te wensen overlaat. In dat geval doen backlinks meer schade dan dat ze toevoegen aan je Google rankings.

De juiste manier om aan backlinks te werken is door e-mails te sturen naar eigenaars van andere websites met het verzoek om naar jou te linken. Dat kan met bestaande artikelen maar ook met nieuwe (gast)blogs.

Het is een tijdrovend proces met een lage succeskans, dus ik besteed er persoonlijk geen tijd aan.

Toch krijg ik regelmatig goede backlinks.

Dat komt vooral omdat ik mijn best doe om artikelen te maken die zó goed zijn, dat ze anderen opvallen en de moeite waard zijn om naar te linken. Deze gids bijvoorbeeld, is in mijn ogen een ultieme gids voor iedereen die een affiliate marketing website wil opzetten. Beter zelfs dan betaalde cursussen.

Het is dus niet vreemd als dit artikel over tijd backlinks zal gaan krijgen van andere sites, maar ik ben er niet actief mee bezig om bij andere website-eigenaren om een linkje te zeuren.

Focus gewoon op jezelf en het schrijven van link-waardige artikelen, dan komen de backlinks vanzelf. 

HOOFDSTUK 8

Afronding


Je hebt jezelf door de hele gids heengewerkt en bent bij 't afsluitende hoofdstuk aangekomen!


Dit hoofdstuk gaat over de mindset die je nodig hebt om een succes te maken van je affiliate marketing website. En over het hebben van realistische verwachtingen. 

De benodigde mindset

Er zijn ontzettend veel websites en ook ontzettend veel affiliate marketing websites, concurrentie dus.


Bijna ieder product dat de moeite waard is om te promoten, wordt ook al door andere affiliate websites gepromoot. En er zijn vrijwel altijd sterke concurrenten in de top 10 zoekresultaten van Google.


Dit zijn feiten die maken dat je met de juiste mindset moet beginnen aan dit avontuur.

Denk lange termijn


Veel beginners bouwen in een paar avonden een website en zijn teleurgesteld als ze na een week nog niet rijk zijn. Terwijl het natuurlijk volkomen logisch is dat het zo werkt. Het opzetten en uitbouwen van een affiliate marketing website is een lange termijn proces; zoals het bouwen van ieder bedrijf.


Pas je mindset hier dus op aan en denk lange termijn. 


Zelf reken ik minimaal een jaar voordat ik met zekerheid durf te zeggen of mijn website een succes kan gaan worden. En de meeste websites die ik heb, daar werk ik al vele jaren aan.


"Snel en slapend rijk worden" bestaat niet. Iedereen die zegt dat dat wel bestaat, liegt.


Het is zowel in de ogen van Google als in de ogen van je lezers, beter om een dieseltrein te zijn dan een sprinter. Zorg dat je consistent blijft werken aan je website en regelmatig nieuwe artikelen plaatst. 


Dat werkt op lange termijn véél beter dan eventjes kort vlammen en daarna je aandacht verliezen.

Leg de lat hoog


Om te winnen in een competitief landschap, moet je willen winnen. 


En dat moet doorschemeren in de acties die je neemt, de artikelen die je publiceert en de drive waarmee je werkt aan je website. Daarom gaf ik eerder in deze gids dat het belangrijk is dat je écht een onderwerp kiest dat je leuk vindt en waar je graag aan werkt.


Je moet de beste willen zijn in de niche die jij kiest. Als je daar niet bereid toe bent, dan zou ik je in z'n geheel afraden om eraan te beginnen. Er zijn namelijk genoeg concurrenten die dat wel willen.


Ik leg de lat hoog als het gaat om de artikelen die ik publiceer. Deze affiliate marketing website gids is daar denk ik een mooi voorbeeld van. Zelf hanteer ik het 10x principe, dat ik ook andere succesvolle affiliates zie gebruiken. Wil je daar mee over weten?

Realistische verwachtingen

We beginnen allemaal enthousiast aan nieuwe dingen, maar 't volhouden blijkt vaak lastig.


Sportscholen hebben er hun hele verdienmodel omheen gebouwd dat iedereen in januari inschrijft en de rest van het jaar nauwelijks meer komt. Ik merk ook dat ik in januari en in schoolvakanties véél meer pianolessen verkoop via mijn website https://pianolesonline.com 


Ergens enthousiast over worden is niet zo moeilijk.


Maar vaak is de verwachting die beginners (of het nu gaat om sporten, piano spelen of om het maken van een affiliate marketing website) gewoon niet realistisch. Natuurlijk kun je heel veel geluk hebben of heel getalenteerd zijn, maar "normaal gesproken" kost het véél tijd en energie om een doel te bereiken.


Dat geldt te meer voor een affiliate marketing website, omdat je de eerste aantal maanden nog niets voorstelt in de ogen van Google. Dit geldt voor alle nieuwe websites, het is niets persoonlijks.


In mijn ervaring duurt het met een volledig nieuwe website zo'n 6 tot 12 maanden voordat Google je een beetje gaat opmerken en tonen in de resultaten. Google gebruikt die eerste periode om te kijken waar je site over gaat, of je betrouwbaar bent en of je consistent nieuwe informatie op je website plaatst.

Kijk maar naar de onderstaande grafiek van 1 van mijn websites.

De eerste 6 maanden krijg je meestal weinig tot geen bezoekers, terwijl je wel steeds nieuwe artikelen plaatst. Pas in de periode tussen de 6 en 12 maanden gaat zich dat ook vertalen in bezoekers.

google-analytics

Daarna blijft het vaak gestaag doorgroeien en bouw je steeds meer autoriteit op binnen Google, wat zich dan weer vertaalt in betere posities in de zoekresultaten en dus meer bezoekers.


Het opbouwen van een affiliate marketing website vereist dus een lange adem en geduld, maar zodra je eenmaal goede posities hebt veroverd kan dat zich ook jarenlang passief blijven uitbetalen.

De website in10dagen.nl waar je nu op zit, komt nog nauwelijks voor in de zoekresultaten. Maar dat weerhoudt me er niet van om artikelen zoals dit te publiceren. Ik weet uit ervaring dat ik geduld moet hebben en dat mijn website over tijd steeds meer autoriteit zal gaan opbouwen in Google.

Naar het volgende niveau

In deze uitgebreide gids (van zo'n 15.000 woorden) heb ik je meegenomen langs alle stappen die er komen kijken bij het bouwen van je eigen affiliate marketing website. Er zitten talloze uren in het bedenken en schrijven van deze gids en de bijbehorende uitleg-video's.


Ik durf met zekerheid te zeggen dat deze gratis gids minstens net zo waardevol is als betaalde cursussen over affiliate marketing. Nu vraag je je misschien af, waarom? Waarom zoveel waarde gratis weggeven?


Dat zit zo.


Ik heb eerder dit jaar een affiliate marketing cursus gelanceerd, die gericht is op mensen die al een affiliate marketing website hebben. Niet op complete beginners dus. Het "from scratch" bouwen van een website, behandel ik in die cursus bijvoorbeeld helemaal niet. 


De cursus gaat juist heel diep in op mijn winstgevende affiliate marketing strategie. Dat is de exacte strategie waarmee ik zelf iedere maand meer dan €10.000 aan affiliate commissies binnensleep.


Ik behandel dingen als:

  • De technische werking van affiliate tracking links, waarom die vaak niet goed werken.
  • Hoe je verhalen schrijft die mensen lezers aanzetten tot aankoop. Ik noem dat "storyselling".
  • Wat je kunt doen om te zorgen dat bezoekers via jouw link kopen, i.p.v. die van een ander.
  •  En veel meer.

De cursus is dus een logische next step als je een eigen affiliate marketing website hebt neergezet, dus iets om in je achterhoofd te houden als je daarmee aan de slag gaat. Hier lees je meer over de cursus.

Ik raad je in ieder geval aan om de gratis proefles te bekijken.


Die gaat over het 10X principe van top-affiliates. Ook als je besluit niet verder te gaan met mijn volledige cursus, is dit een zéér waardevolle les!


Dit is wat andere affiliates erover zeggen:

Ik ben dankzij jouw cursus weer 'het licht' gaan zien.

Wat een goede cursus! De diepgang, de voorbeelden, jouw kennis die je overdraagt. Ik heb de afgelopen tijd op de automatische piloot content lopen maken, waarvan ik gewoon weet dat het niet de beste content is. Puur om maar iets te maken/te doen. Ik ben dankzij jouw cursus weer 'het licht' gaan zien. Thanks!

boyd
Boyd

Jouw kijk op affiliate marketing past beter bij mij en voelt als een frisse wind!

Ik ben sinds kort met je cursus begonnen en ben er erg enthousiast en tevreden over. Omdat ik naar het volgende niveau wil gaan hikte ik een beetje aan tegen het ‘je voordoen als iemand anders’. Dit leek de enige manier, maar jouw kijk op affiliate marketing past beter bij mij en voelt als een frisse wind!

jarno
Jarno

Een andere invalshoek dan andere cursussen.

Een super waardevolle en uitgebreide cursus. Heel mooi hoe je het vanuit een andere invalshoek belicht dan andere cursussen. Ik heb heel veel geleerd om weer toe te gaan passen op mijn eigen website.

henla
Henla

Ik heb er echt meer van opgestoken dan ik van tevoren dacht

Ik heb er echt meer van opgestoken dan ik van tevoren dacht, ben er wel achter gekomen dat ik al op de goede weg was want veel van je tips pas ik al maanden toe op mijn verschillende websites. Vooral het stukje storytelling heb ik veel aan gehad. Komt veel informatie voorbij dus ga zeker vaker weer de lessen nogmaals doornemen om nog meer de puntjes op de i te zetten.

marc
Marc